COLÒMBIA

Colòmbia

En cap cas, havia planificat visitar Colòmbia, però molta gent dels que em vaig creuar que feien la ruta de nord a sud, estaven encantats d'aquest país, així que vaig decidir que si valia tant la pena, aquesta era l'ocasió de visitar-lo. La veritat és que no em va defraudar gens!

Tothom quan pensa en Colòmbia, el primer que ens ve el cap és pel tema del narcotràfic, les FARC i la alta perillositat del país. És innegable que hi ha zones on més val no entrar-hi, i que podràs conèixer persones que t'explicaràn històries sobre el conflicte... però el país ha canviat molt i la veritat és que no em vaig sentir insegur en cap lloc. De totes maneres, no és un país per fer tonteries. Has de vigilar a on vas!

Els colombians del nord, del sud i de la costa pacífica, no s'assemblen gaire. El país posseeix una mescla multicultural resultant del mestissatge entre europeus, indígenes i africans. Per exemple, a la costa atlàntica, es nota el tarannà caribeny i al sud, i la selva amazònica es veu més les arrels indígenes.

Les zones més turístiques, on trobaràs extrangers, són la zona cafetera (Salento) i el Parc Nacional de Tayrona/Cartagena. Tot i que cada cop Colòmbia rep més turistes (aproximadament 2.000.000persones), encara la majoria de visitants són del mateix país, E.E.U.U i de la resta de països llatinoamericans (principalment Veneçuela, Argentina, Equador, Perú, Mèxic). Pel que fa a Europeus, principalment som els Espanyols i Alemanys els principals visitants.

N'estic segur que aquest país canviarà radicalment i més val visitar-lo ara que encara pots veure coses espectaculars les saturacions de per exemple Perú.

RUTA DIA A DIA

Dia 1: Ipiales-Popayán

Vaig creuar la frontera de Tulcán i vaig arribar a Ipiales. Des de l'estació hi ha taxis (1.600 COP) que et porten al "Santuario de Las Lejas" (uns 7km). És un temple de pelegrins molt famós a Colòmbia des del segle XVIII. Està situat al mig d'un canyó del riu Guáitara. Visitar-lo és gratuït i amb 1 hora tens més que suficient.

Arribar de nit a Popayán i anar a prendre algo. Hi ha molt bon ambient!!

Dia 2: Popayán-Silvia-Cali

Popayán és una ciutat petita de cases blanques i carrers "estrets". Als voltants es poden fer varies excursions, com visitar un volcà o anar al poble de Silvia. Aquest poble, hi veuràs els indígenes guambianos de la ètnia Gambia. La seva vestimenta és molt peculiar. Aquest poblat vaig trobar una Caravana pels Damnificats del Conflicte Armat de Colòmbia. Vam tenir la oportunitat de parlar amb algunes de les persones que han sofert (no fa més de 2 anys), desaparicions de familiars, crema de conreus, de cases etc...

Per la tarda bus cap a Cali.

Dia 3: Cali

Cali és de les ciutats més perilloses de Colòmbia, però també la "Meca" de la SALSA!! La ciutat realment no és gaire maca, però tothom balla com professionals!! Em vaig trobar per casualitat un noi que vaig conèixer uns mesos enrere a Vietnam (que petit és el món!!) i em va explicar que havia vist un tiroteig amb uns amics colombians i també un altre dins d'una discoteca... Suposo que depèn d'on vas, pot ser perillós, però jo no ho vaig viure.

Dia 4: Cali-Salento

Visita del casc antic de Cali i la Capella de San Antonio. Vaig anar a peu des del hostal i la veritat és que quan preguntava a la gent cap a on era... es quedaven estranyats... Un cop es donaven compte que era estranger...llavors eren super agradables!

Tarda cap a Salento en furgoneta.

Dia 5: Salento-Valle Cocora

Salento és un poble petit (4.000 habitants), i molt turístic.. però com tot Colòmbia la majoria és turista intern. Totes les cases del centre tenen les seves portes i finestrals de diferents colors. Al final de la Calle Real (la principal) hi ha unes escales des d'on veuràs unes vistes de la població.

Als voltants de Salento està el Valle de Cocóra. Aquesta vall està ple de palmeres de cera i és un dels símbols del país. La excursió des de Salento la pots fer amb un matí. Al final del camí pots anar a veure la Casa del Colibrí, on n'hi ha un munt.

Dia 6: Salento-Arménia

Als voltants de Salento, és la zona cafetera. Curiosament Colòmbia tot i ser un dels principals productors de cafè, no és el principal consumidor, sinó que són els països nòrdics (Holanda, Finlàndia i Suècia) qui encapçalen el ranking. Si vols veure una plantació de cafè i com el preparen per ser consumit, aquest és el lloc ideal. La visita la pots fer en un matí i pots anar caminant des del poble (1h caminant). Hi ha varies plantacions... jo vaig anar a una tradicional que es diu "DON ELIAS". És tot un personatge i ha viscut tota la vida de cafè. Val la pena coneixe'l.

Tarda cap a Arménia a veure al Tom, un amic del Erasmus a Italia.

Dia 7: Armenia-Manizales

La població de Armenia no és massa maca, però hi vaig estar molt a gust a casa dels amics. Em van explicar moltes històries i em van fer provar la fruita de "Chontaduro". Em deien que fins que no m'agradi aquesta fruita no seré colombià jejejej.... no és tant dolenta com em pensava.

Bus a Manizales.

Manizales està situada sobre els Andes, i també se la coneix com la "Ciudad de las Pueras Abiertas" per l'amabilitat dels seus habitants. Els hostals no estan situats al centre antic de la ciutat ja que diuen que és més segur. De totes maneres, no queda massa lluny tampoc.

Dia 8: Manizales-Nevado Isabel

Pel matí ben d'hora vam contractar el tour al Nevado Isabel amb la intenció de veure el glaciar. Per arribar, s'ha d'anar amb 4x4, per una pista forestal (4 hores) que et deixarà tots els óssos del revés. Al arribar al pàrquing, llavors queden unes 2 hores d'ascensió fins el glaciar. M'esperava bastant més... si no tens molt temps... no cal que hi vagis.

Dia 9: Manizales-Medellín

Visita al centre històric de Manizales

Agafar el telefèric. Vistes aèries de la ciutat.

Bus a Medellín.

Dia 10: Medellín-Guatapé

Pel matí vaig agafar el bus en la estació del nord de Medellín cap a Guatapé (a 80 km).

Guatapé és un poble de 8.000 habitants i es conegut per dos motius. Els Zócalos i la Roca. No fa masses anys, per atraure més turisme, l'alcalde va obligar a totes les cases del poble a posar zócalos amb relleu i de colors. Quan dones una volta pel centre històric és bastant entretingut ja que vas veien totes es decoracions.

La Roca de Guatapé, o "Piedra del Peñol", és un monolit de quars i mica que s'eleva fins a 220m. Si puges les 649 escales, tindràs unes vistes impressionants de l'Embassament de Guatapé. Un cop a dalt et dons compte que ha valgut la pena l'esforç!

Dia 11: Medellín

Vaig dormir de Couchsurfing al barri de La Castilla i vaig estar per aquest barri que no és gens turístic. Havia estat un barri perillós fa uns anys però ara s'hi pot estar amb certes precaucions.

Al vespre anàvem a una obra de teatre al centre de Medellín, però vam arribar tard i ens vam quedar per allà prenen algo. Després de festa pel barri de La Castilla.

Dia 12: Medellín

Visita al centre de Medellín. És una ciutat en plena transformació i una referència mundial en creixement sostenible.

Bus nocturn cap a Cartagena de Índies des de l'estació del nord.

Dia 13: Cartagena de Indias

Passeig per la ciutat emmurallada que és patrimoni de la UNESCO. Fa molta calor!! però la llimonada i taronjada que venen pel carrer és molt refrescant. Aquesta ciutat té un encant especial, els carrers, els balcons, la gent...

A demés dels seus carrers pots visitar: La entrada del Reloj, las muralles, Castillo San Felipe, Monasterio de Santa Cruz i els barris de San Diego i Getsemaní.

Dia 14: Cartagena de Indias_Islas del Rosario_Playa Blanca

Per tal d'anar a la Playa Blanca tens dues opcions, anar amb una barca des del port de Cartagena o anar via terrestre. Jo vaig anar en barca i tot i que estava ple de turistes colombians i que un locutor no callava... tot i així m'ho vaig passar genial. Un show que el principi evitava i que, després de veure tota la parafarnalia i balls de la gent m'hi vaig apuntar.

A mig camí del tour, passes per les islas del Rosario, fas un banyet i continues el recorregut fins arribar a playa Blanca (pots pernoctar), on dines en un restaurant i tens temps per banyar-te. Sincerament el tour és bastant fluix..... però va valdre la pena el show de la barca.

L'altra opció que tens per anar a playa Blanca és amb diferents autobusos, en aquest cas, els del hostal segur que t'ajuden (almenys als de hostal la Española).

Dia 15: Santa Marta

Santa Marta és el punt de partida dels tours. La ciutat en sí no té molt en especial, pots donar un tomb per la platja, pels carrers de la ciutat antiga i anar al mercat.

Dia 16: Ciudad Perdida

El tour de la Ciudad Perdida pots començar des de Taganga o Santa Marta. Veure el post

Dia 17: Ciudad Perdida

Ascensió a la Ciudad Perdida

Dia 18: Ciudad Perdida

Arribada a la Ciudad Perdida. Hi estaràs unes 2-3hores. De totes maneres cada grup és diferent, al meu vam arribar força aviat.

Descens cap al punt base.

Dia 19: Ciudad Perdida-Tayrona

Descens al punt base. Et poden tornar a Santa Marta, Taganga o a mig camí a la entrada del Parc Tayrona i crec que també en direcció Palomino si ho prefereixes. A mi em van deixar a la entrada del parc Tayrona.

Des de la entrada hi ha taxis que et porten fins les platges... Jo hi vaig anar caminant fins a la platja de Arrecifes, crec que van ser unes 2-3hores de caminat. Si ho prefereixes també ho pots fer amb cavall.

Dia 20: Tayrona

Tayrona té diferents platges amb allotjaments per tots els gustos... tot i que més car de la resta de Colòmbia. Aprovisiona't de tot allò que hagis de comprar a Santa Marta o Taganga. Pel que fa a les activitats pots estar a les platges, fer excursió al Pueblito (interior), agafar un tour en barca a paya Cristal, o també activitats de busseig, tot i que de Taganga és més econòmic.

Per tornar a Santa Marta o Taganga pots anar per carretera o una altre opció és anar amb barca fins a Taganga.

Dia 21: Taganga

Taganga és un poble a 10minuts de Santa Marta, que tot i que hi ha gent que diu que ha perdut l'encant degut al turisme, hi vaig estar molt a gust.

Passeig pel litoral fins la platja de Punta Ancón

Tarda de platja.

Dia 22: Taganga-Palomino

Buseta i bus cap a Palomino.

Dia de platja i passeig fins la desembocadura del Rio Canas.

Dia 23: Palomino-San Gil

Buseta cap a Santa Marta.

Bus nocturn fins San Gil.

Dia 24: San Gil-Barichara

San Gil és un poble on pots fer moltes activitats d'aventura. Jo només vaig anar a visitar un dels pobles més bonics de Colòmbia i després una excursió de 2hores  fins el poble de Guane (Camino Real), que per mi encara és més bonic.

Dia 25: San Gil-Villa de Leyva

Bus de San Gil a Villa de Leyva. Vaig arribar tard a Villa de Leyva.

Búsqueda de allotjament particular i passeig.

Dia 26: Villa de Leyva

Diuen que és un poble molt maco i la veritat és que està força be, però és molt molt turístic. Als voltants pots fer algunes activitats. Jo vaig anar caminant d'excursió a als pozo Azules, però no em van convèncer. També pots visitar la casa de Terracota, laguna Iguaqué, museu paleontològic i excursions a vinyes.

Dia 27: Bogotá

Bogotà, la capital de Colòmbia és enorme i tens moltes coses a visitar tant a la ciutat, com als voltants. Vaig dormir a La Candelaria, el barri amb més encantant de la ciutat.

Altres coses per veure són: la Plaza Bolívar, Museo del Oro, la Catedral, els mercats, la Casa de la Moneda, etc..

Dia 28: Bogotá-Zipaquirá

Bus cap al poble de Zipaquirá a veure la església de Sal. La visita és guiada i no està mal, tot i que m'ho esperava molt diferent. És molt turístic.

Dia 29: Bogotá-Guatavita

El poble de Guatavita té racons molt macos. Està situat al costat d'un llac i també pots fer una excursió a una laguna sobre un volcà. Té bona pinta, però per anar-hi has d'haver dormit al poble i agafar una buseta fins a un desvio i després una bona estona caminant. L'altre opció és agafar un taxi, però per una sola persona surt massa car.

Dia 30: Bogotá_Montserrate

Per pujar a la muntanya de Montserrate des de Bogotà (3152m), ho pots fer amb un telefèric, un funicular o pujar a peu. Si et decantes per la darrera opció, és una ascensió de unes 2hores per camí peatonal i bastantes escales. (horari de 5 a.m- 4p.m)

Visita al museu Botero.

Compres de regals per familiars i amics.

Dia 31: Bogotá_Aeroport a Barcelona

Recollir i ultima volta per la ciutat abans de tornar a la realitat.

ENTRADES AL BLOG
Vuelve pronto
Una vez que se publiquen entradas, las verás aquí.