top of page

Parc Arqueológic de San Agustín (Colòmbia)

San Agustín es un poble situat al departament de Huila a Colòmbia. La població es de uns 30.000 habitans i es respira autenticitat. No disposa de un centre històric colonial espectacular, sinó que és un poble senzillament normal, una vida com la majoria de poblacions al voltant de la plaça central. Hi ha molts allotjaments disponibles i de tots el preus. Jo vaig anar a un ben senzill peró que estava molt céntric i em van tractar molt bé.

Pel que fa a serveis, disposa de tot el que necessites... restaurants tradicionals, cafeteríes, pizzeres, caixers automátics, etc... tot i estar al mig de no res...la població es mes o menys turística i no et quedarás tirat!!.


Quan hi vaig estar jo, era el dia de Tot Sants o Halloween; amb la qual cosa el moviment de gent era espectacular i els carrers estaven plens de gent i molts disfrassos!! Es veu que aquí a Colombia han anat adoptant les tradicions americànes i els nens disfrassats demanen carmels als establiments i a les cases.


De totes maneres, l'interés principal per arribar en aquest indret es el "Parque Arqueológico de San Agustín".

Aquest centre arqueològic, es tracte en un conjunt de estàtues i monolits de caràcter funerari d'una cultura precolombina, encara poc coneguda. Les restes daten aproximadament a una cultura que va estar instalada en aquesta zona entre els segles XXXIII a.c i VII a.c. Sembla que la població de la zona (alto magdalena) s'apropava a aquesta àrea per enterrar els seus morts i fer els rituals funeraris. Així, hi trobarem tombes i estàtues de culte.

Hi ha estàtues de tot tipus... unes amb rostres masculins o femenins, altres de guerrers, i d'animals. Està molt present les represantacions de la boca del Jaguar, fet que presuposa que el culte a aquest animal era molt present a la cultura.

Dins del parc hi ha vàries zones a visitar, les Mesetas A, B, C, el Bosque de las estatuas, Alto de los ídolos y el Alto de Lavapatas.


Hi ha dos camins per arribar a San Agustín depenent de l'origen. Es pot anar via Neiva-Pitalito-San Agustín, o anar desde la ciutat de Popayán.

Jo vaig anar desde Popayán i el trajecte dura unes 5 hores atravessant paissatge de Páramo i el parc del Puracé (el qual també es un punt d'interés turístic). La carretera al principi és asfaltada però a partir de la segona hora ja és de terra (Destapada com diuen ells). Així que possiblement tobaràs molts "baches" i un dolor de cul al cap de les hores!!. Si ha plogut la carretera esdevé fangueig així que pot ser que tardis una mica més del previst. La veritat es que en el meu cas va anar com una seda, però he llegit històries que han tingut rebentons de rodes o d'altres problemes. Més val anar amb temps i sortir ben d'hora pel matí.


Hi ha dues companyies que ofereixen el trajecte "Transhuila" i "Cotransur". Els preus son de 30.000pesos i tant pot tocar com un autobus mitjá o una furgoneta, tot depenen de l'hora i dels bitllets venguts.


Jo havia comprat el bitllet fins a San Agustín, però el Bus em va deixar a un desvío (a uns 3km de San Agustín)!!! jo no en teniia ni idea però es veu que es normal. El trajecte del bus és de Popayan-Pitalito-Florencia, així que no passa per San Agustín. Tot i així el conductor va trucar a un taxi que desdel desvio em va portar al centre del poble (no has de pagar res més, ja está inclós). També hi ha furgontes locals que fan el trajecte des del desvio al centre del poble (desconec el preu). Mentre esperes, en aquest punt, hi ha un bar i es un punt de reunió! sempre hi ha gent!.


El transport de sortir de San Agustín pots fer el mateix fins a Popayán o anar a través de Neiva en direcció Medellín o Bogotá (passant per les ruines de Tierradentro).



Post destacat
Posts recents
Post per dates
Busqueda per Tags
No hay tags aún.
bottom of page